Ομιλία Άγγελου Τόλκα στην Ολομέλεια της Βουλής, 5-05-10

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κυρία Υπουργέ,

συζητούμε σήμερα την πρώτη από μια σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών που θα ακολουθήσουν για την εκπαίδευση. Ξεκινούμε από το σημαντικότερο παράγοντα αυτής της αλυσίδας τον εκπαιδευτικό.

Επιτρέψτε μου, να αναφέρω πόσο σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν και σε μένα προσωπικά οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μου, σε μια μικρή επαρχιακή πόλη στη Νάουσα, όπου όμως είχα την τύχη να έχω δασκάλους που νοιάστηκαν για την εκπαίδευσή μας, που αναζήτησαν και ενίσχυσαν την διαφορετικότητα του κάθε μαθητή, που συνδύασαν το σχολείο με τον τόπο και το πλούτισαν με επιπλέον δυνατότητες.

Σήμερα, τέτοιους δασκάλους χρειαζόμαστε, να τους εμπιστευτούμε, να αποδίδουν, να είναι οι εκπαιδευτικοί της σύγχρονης εποχής. Στη συζήτησή μας μέχρι τώρα, η κύρια μομφή της Αντιπολίτευσης βρίσκεται στη βάση της μη μονιμοποίησης των εκπαιδευτικών που μέχρι σήμερα υπηρέτησαν από διάφορες θέσεις την εκπαίδευση. Είναι, όμως, υποτιμητικό για τους ίδιους αυτούς τους εκπαιδευτικούς, για όλα τα νέα παιδιά που ήταν και εδώ να πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης.

Τι είχαμε όλο το προηγούμενο διάστημα; Είχαμε μια σειρά από πολλαπλές κατηγορίες μέσα από την οποία γινόταν η είσοδος των νέων εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση. Όχι με κανόνες, όχι με συγκεκριμένη διαδικασία, αλλά και πάλι με την ευχέρεια του εκάστοτε Υπουργού. Και σε αυτόν τον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης διδάχθηκαν οι Έλληνες την εξάρτηση από τα βουλευτικά και τα υπουργικά γραφεία. Ουσιαστικά, ήταν η εφαρμογή των ψηφοθηρικών «STAGE», ακόμη και στην εκπαίδευση. Και σήμερα που προσπαθούμε να θέσουμε ένα αντικειμενικό, ενιαίο, αξιοκρατικό τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών, η Νέα Δημοκρατία το αρνείται.

Στο παρόν νομοσχέδιο κυρίαρχη τομή αποτελεί ο ενιαίος τρόπος επιλογής και πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Οι αξιοκρατικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ εφαρμόζονται στο σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Με τον τρόπο αυτό κλείνουν τα παράθυρα διορισμών με κάθε διαβλητή διαδικασία. Μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό στάδιο προσαρμογής, όλες οι προσλήψεις γίνονται αποκλειστικά από αναμορφωμένες διαδικασίες ΑΣΕΠ, πρακτική που θα καταργήσει σωρευμένες και χρόνιες στρεβλώσεις στις διαδικασίες πρόσληψης.

Να είστε σίγουροι, ότι στο σημερινό κλίμα απαξίωσης της πολιτικής και της μάχης κατά του παλαιοκομματισμού και του ρουσφετιού, στην αγωνία της κοινωνίας για αξιοκρατία, οι νέοι άνθρωποι και πολύ περισσότερο οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να προσφέρουν στην εκπαίδευση, με ανακούφιση ακούν τις σημερινές μας προτάσεις.

Γνωρίζουμε πολύ καλά τα νέα οικονομικά δεδομένα, μέσα στα οποία διεξάγεται η συζήτηση και το πόσο πλήττουν ακόμη και τους εκπαιδευτικούς. Γνωρίζουμε επίσης, και το πόσο αδικημένοι νιώθουν, όλοι όσοι τόσα χρόνια με αυταπάρνηση προσφέρουν στην εκπαίδευση εξαιτίας ενός κακού συστήματος που υπήρχε. Φροντίζουμε όμως, γι’ αυτούς. Λαμβάνουμε υπ’ όψιν στο παρόν όλα τα εφόδια και όλα τα προσόντα που έχουν αποκτήσει, αλλά θέτουμε και μία κατάλληλη μεταβατική περίοδο και άλλες προβλέψεις.

Για αυτές τις προσδοκίες όμως, που καλλιέργησε η προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ δεν υπήρχαν οικονομικές δυνατότητες, δεν ακούσαμε κουβέντα. Σήμερα η Κυβέρνηση απαντάει σε ένα ακόμη κυρίαρχο αίτημα της κοινωνίας, αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών.

Ο απόφοιτος μιας παιδαγωγικής σχολής, πράγματι, μπορεί να διδάξει στην τάξη; Καθιερώνεται, λοιπόν, σήμερα το πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης μια διαδικασία που εγγυάται την ικανότητα του εκπαιδευτικού. Γιατί, πραγματικά, χρειαζόμαστε ικανούς εκπαιδευτικούς με πιστοποιημένη κατάρτιση και όχι με αμφισβητούμενες ικανότητες.

Ένα τρίτο βασικό σημείο του σημερινού νομοσχεδίου. Κύριο μέλημα της πολιτείας είναι και πρέπει να είναι ο εκπαιδευτικός να βρίσκεται στην υπηρεσία του μαθητή, σε επικοινωνία και συνεργασία μαζί του. Μέλημα της πολιτείας δεν είναι απλά να διορίζει όσους περισσότερους μπορεί στο δημόσιο ή να εξυπηρετεί πρώτα τους εκπαιδευτικούς και έπειτα τους μαθητές. Ακριβώς στοχεύοντας στον εξορθολογισμό του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού, προτιμούμε ένα σταθερό αριθμό μόνιμων εκπαιδευτικών με σταθερή σχέση και σύνδεση με τη μαθητική κοινότητα.

Ακόμη, για πρώτη φορά γίνεται μία σοβαρή προσπάθεια να επιστρέψει ο εκπαιδευτικός στο φυσικό του περιβάλλον, την αίθουσα διδασκαλίας. Άλλωστε, αυτός είναι ο στόχος και η επιλογή των υποψηφίων εκπαιδευτικών. Εξορθολογίζονται και περιορίζονται οι αποσπάσεις, αξιοποιείται ο εκπαιδευτικός στην εφαρμογή της επιστήμης του και όχι σε διοικητικές θέσεις που πολλές φορές συνδυάζεται με την εκπαίδευση.

Αλήθεια, μπορεί να είναι κανείς περήφανος με την εικόνα γραφείων διευθύνσεων εκπαίδευσης, όπου στοιβάζονταν υπερπληθώρα δασκάλων και καθηγητών, με διοικητικά δήθεν καθήκοντα;

Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που διορθώνουμε με το παρόν νομοσχέδιο, είναι η περιβόητη και πολυπόθητη αξιολόγηση. Την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του συστήματος την ακούμε πάρα πολλά χρόνια, χωρίς όμως να έχει γίνει ουσιαστικά καμμία πρόοδος μέχρι σήμερα. Και αυτό αλλάζει! Τόσο ο εκπαιδευτικός, όσο και ολόκληρη η εκπαιδευτική μονάδα αξιολογούνται με αντικειμενικά κριτήρια. Η σχολική μονάδα βάζει τους δικούς της στόχους, αυτοαξιολογείται και στη συνέχεια υποβάλλει την έκθεσή της στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Είναι προφανώς μια θετική και έγκυρη διαδικασία.

Κυρία Υπουργέ, επιτρέψτε μου να καταθέσω και εδώ την πρόταση που είχα διατυπώσει και στην επιτροπή για την εισαγωγή κριτηρίων και δεικτών εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, ώστε να ακούσουμε ακόμη περισσότερο και τις οικογένειες αλλά και τις κοινωνίες.

Για να μην καταχραστώ το χρόνο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρεμβαίνουμε με το σημερινό νομοσχέδιο και σε μία σειρά από ακόμα κρίσιμα ζητήματα και στο επίπεδο των πανεπιστημίων και με τη βάση του 10, με θετικές προβλέψεις για όλα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καταθέτουμε και κρινόμαστε σήμερα για την αξιοπιστία μας, για την ουσιαστική παρέμβασή μας για το συμφέρον του μαθητή, του τόπου μας, της ελληνικής κοινωνίας και για όσα η ελληνική κοινωνία θέλει να δει από εμάς και μας έθεσε να πραγματοποιήσουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ.